Zaginione podczas II wojny światowej dzieło niemieckiego pejzażysty epoki romantyzmu przez ponad 70 lat było poszukiwane przez stronę polską. Obraz z przedstawieniem krajobrazu z kamienną drogą wiodącą do bram Rzymu na początku XX w. znajdował się w zbiorach wrocławskiego kolekcjonera Conrada Fishera. Po jego śmierci w 1907 roku został przekazany wraz ze zbiorem ok. 100 innych dzieł sztuki do Śląskiego Muzeum Sztuk Pięknych we Wrocławiu (Schlesisches Museum der bildenden Künste).
W czasie II wojny światowej obraz został wywieziony do składnicy muzealnej w Kamieńcu Ząbkowickim w celu zabezpieczenia zbiorów muzeum. 4 lutego 1946 r. ze składnicy zrabowano ponad 100 obrazów, wśród których najprawdopodobniej znajdował się obraz o „Via Cassia koło Rzymu”.
Losy zabytku pozostawały nieznane do maja 2014 r., kiedy to Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odnalazło obraz na aukcji dzieł sztuki w domu aukcyjnym Van Ham w Kolonii. Obraz powrócił do kolekcji muzeum we Wrocławiu, ponieważ dotychczasowy właściciel, dowiedziawszy się o grabieży wojennej postanowił dobrowolnie oddać obraz. Były posiadacz obrazu chce zachować anonimowość. 7 sierpnia 2014 r. odbyła się uroczystość przekazania dzieła do zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Oswald Achenbach (1827 – 1905) należał do grupy najbardziej znanych XIX-wiecznych niemieckich malarzy pejzażystów. Jest uznawany za jednego z najwybitniejszych reprezentantów tzw. düsseldorfskiej szkoły pejzażowej. Kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie i w pracowni brata, Andreasa Achenbacha, także znanego malarza. Ulubionym tematem jego obrazów są przedstawienia pejzażowe z Italii, a także Bawarii i Szwajcarii. Styl Achenbacha nawiązuje jednocześnie do romantyzmu i realizmu.
Fot. Oswald Achenbach, Via Cassia koło Rzymu, 1878, olej na płótnie, 39 x 55 cm, Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Alicja Wilczak
Mecenasem portalu artissimo.pl jest Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl