Wystawa Gustave Caillebotte’a w Jacquemart-André Museum w Paryżu

fot.1. Gustave Caillebotte, Wioślarz w cylindrze, 1877-1878 , kolekcja prywatna


Gustave Caillebotte jest chyba najbardziej niedocenianym spośród impresjonistów. Pozostaje zazwyczaj w cieniu Moneta, Renoira, czy Degasa. Jego dzieła jednak godne są tego, aby stawiać je w jednym rzędzie z obrazami najznamienitszych przedstawicieli grupy. Tego lata w Jacquemart-André Museum w Paryżu zobaczyć można wystawę malarstwa artysty połączoną z pokazem prac jego brata Martiala – człowieka muzyki i fotografii . Tematem wystawy będzie ulubiony temat Caillebotte’a – Paryż.

Obrazy impresjonistów przedstawiały zazwyczaj Paryż jako miasto pełne słońca, kolorów, zatłoczonych kawiarni z osobliwymi jego mieszkańcami. W tym pstrokatym momentami świecie życie obracało się wokół tańca, pływania łódką, spacerów, pikników i wyścigów konnych. Ale Gustave Caillebotte – malarz i wielki patron impresjonistów postrzegał swoje miasto nieco chłodniej – jego wizja miasta była ciemniejsza i subtelnie ponura. Paryż Caillebotte’a to miasto, w którym mieszka również i “samotność”.

fot.2. Gustave Caillebotte, 1877, Paryż. Deszczowy dzień, The Art Instytute of Chicago

Dostrzeżemy to w namalowanym w 1877 roku obrazie zatytułowanym „Paryż. Deszczowy dzień”. Na szerokiej, brukowanej ulicy, pod szarymi parasolami chronią się posępni, dostojni mężczyźni w cylindrach. Obok nich snują się kobiety w długich spódnicach, o spojrzeniach melancholijnie zawieszonych gdzieś w przestrzeni. Deszczowa rzeczywistość, lekko zdezorientowany, chaotyczny rytm dnia. Z obrazu bije zimny i nowoczesny nastrój – to nastrój zmieniającego się Paryża.

fot.3. Gustave Caillebotte, Cykliniarze 1875, Paryż, Musée d'Orsay

Jak mówi o bohaterach obrazów Caillebotte’a kurator wystawy Nicolas Sainte Fare Garnot: “Wydają się być zupełnie sami” kurator Muzeum Jacquemart-Andre dodaje, że: “Każdy człowiek jest zagubiony w wielkim świecie (…) współczesne życie nie sprzyja bliskim stosunkom między ludźmi (…) Ludzie są naprawdę samotni w otoczeniu nowych budynków, dróg, bulwarów i jest w tym coś bardzo smutnego”.

fot.4.plakat wystawy w Jacquemart-André Museum

Artysta przyszedł na świat w zamożnej rodzinie. Zdobył wykształcenie prawnicze, a po odziedziczeniu majątku ojca nigdy nie miał kłopotów z pieniędzmi. W 1873 roku rozpoczął naukę w paryskiej Ecole des Beaux-Arts. W tym samym roku jego losy skrzyżowały się z losami sławnych później impresjonistów. Od chwili tego spotkania tworzył pod ich wpływem. Ze względu na swoją zamożność pomagał w organizowaniu i finansowaniu kolejnych wystaw grupy, kupował wiele dzieł swych przyjaciół, zwłaszcza gdy mieli problemy finansowe, a nikt inny w tamtym czasie nie chciał kupować ich obrazów. W 1882 Caillebotte wycofał się z życia publicznego. Rok później spisał testament, w którym przekazał kolekcję 67 dzieł impresjonistów Państwu Francuskiemu, pod warunkiem że będą one wystawiane razem w Luwrze. Dzisiaj stanowią one część kolekcji paryskiego Musee d’Orsay. Umarł w roku 1894, w wieku 46 lat.

fot.1. Gustave Caillebotte, Wioślarz w cylindrze, 1877-1878 , kolekcja prywatna
fot.2. Gustave Caillebotte, 1877, Paryż. Deszczowy dzień, The Art Instytute of Chicago
fot.3. Gustave Caillebotte, Cykliniarze 1875, Paryż, Musée d’Orsay
fot.4.plakat wystawy w Jacquemart-André Museum

Katarzyna Kucharska

Podziel się

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /newartissimo/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *