Od 15 października w Muzeum Narodowym w Krakowie będzie można zobaczyć wystawę prac genialnego malarza angielskiego – Josepha Mallorda Williama Turnera (1775-1851).
Wystawa została przygotowana przez Bucerius Kunst Forum w Hamburgu. Prezentacja obejmuje osiemdziesiąt cztery dzieła Turnera pochodzące z Galerii Tate oraz kilku kolekcji angielskich i amerykańskich.
Ekspozycja podzielona zostanie na prace przedstawiające cztery żywioły – ziemię, wodę, powietrze i ogień. Zaprezentowane zostaną obrazy z wczesnej twórczości aż po dzieła późne, dzięki czemu publiczność będzie miała szansę docenić rolę i znaczenie, jaką przedstawienia żywiołów w technice akwareli odegrały dla późniejszych obrazów Turnera malowanych już techniką olejną na płótnie. W części ostatniej zobaczymy prace koncentrujące się na przedstawieniu zainteresowania Turnera dynamiką sił natury. We wszystkich częściach prezentowane będą akwarele uzupełnione kilkunastoma obrazami olejnymi.
William Turner zostawił po sobie blisko trzydzieści tysięcy prac, z których większość to szkice krajobrazu. W swoim rozumieniu idei pejzażu Turner opierał się na teorii francuskiego malarza Pierre’a-Henri’ego de Valenciennes (1750–1819), który jako pierwszy zalecał malowanie widoków wprost z natury. Jego teoria, zwana „portretem krajobrazu”, odbiła się szerokim echem w kręgach artystycznych, zachęcając artystów do malowania konkretnych miejsc zamiast wyimaginowanych kompozycji krajobrazowych. Pierre-Henri de Valenciennes był jednym z tych, którzy uwolnili pejzaż z historycznego lub biblijnego kostiumu i zaczęli go traktować jako temat sam w sobie. Jego poglądy podzielali malarze angielskiego romantyzmu, którzy, inaczej niż zaangażowani politycznie romantycy francuscy (np. Théodore Géricault i Eugène Delacroix), stanowili grupę wypowiadającą się przede wszystkim poprzez pejzaż. Obok Turnera byli to przede wszystkim: Samuel Palmer, Richard Parkes Bonington i John Constable.
Wystawa potrwa do 8 stycznia 2012
Fot. 1. William Turner, Księżyc w nowiu, wystawiony 1840, Olej na desce, Galeria Tate, Londyn, Digital Image © Tate, London 2010
Fot. 2. William Turner, William Turner, Łodzie rybackie sprowadzają uszkodzony okręt do portu Ruysdael, olej na płótnie, Galeria Tate, Londyn Digital Image © Tate, London 2010
Fot. 3. William Turner, “Rozżarzony zachód słońca nieopodal lądu”, 1841-1845, Tate London, © Tate, London 2011
Źródło: Muzeum Narodowe w Krakowie
Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl