Segantini – XIX-wieczny piewca górskiego krajobrazu

Fot. 1.Giovanni Segantini, Południe w Alpach, 77,5 x 71,5 cm, 1891, olej na płótnie, Segantini Museum, St. Moritz, © foto flury, Inh., Alfred Lochau

Wystawa zorganizowana w bazylejskiej Fondation Beyeler prezentuje dzieła włoskiego mistrza górskiego krajobrazu. Widzowie maja okazję obejrzeć 45 obrazów i 30 rysunków powstałych we wszystkich fazach artystycznej kariery Giovanniego Segantiniego.

Giovanni Segantini (1858 – 1899) zasłynął jako wielki piewca Alp: gór, ludzi, zwierząt i przyrody. Urodził się w Arco nad Jeziorem Garda i jego życie, powikłane i niełatwe, można symbolicznie przyrównać do wielkiej i upartej wędrówki: z nizin na wyżyny, potem w coraz to wyższe rejony i wreszcie w wysokie góry. Szwajcarskie Alpy.

Ekspozycję otwierają dwie kolekcje prac z okresu artystycznego dojrzewania Giovanni Segantiniego: sceny miejskie i portrety wykonywane podczas studiów w Mediolanie. Pomiędzy 1881 i 1886 Segantini żył i tworzył w Brianza, w północno-zachodniej Lombardii. To właśnie tam powstały jego pierwsze wielkie dzieła inspirowane realizmem Jean-François Millet’a – między innymi alegoria Ave Maria a trasbordo (Ave Maria na Jeziorze, 1866), w której artyście w nieskończenie piękny sposób udało się połączyć ludzi i zwierzęta, przyrodę i sny, młodość i przemijanie. Światło i to, co ono w nas pozostawia. 

2.Giovanni Segantini, Ave Maria na Jeziorem, 120 x 93 cm, 1886, olej na płótnie, Segantini Museum, St. Moritz, © foto flury, Inh., Alfred Lochau

Dzieło Ave Maria na Jeziorze z 1866 roku mimo woli hipnotyzuje i już nie dziwi fakt rozpowszechnionego jego kultu we szwajcarskim gospodarstwie domowym. Obraz wielokrotnie powielany w reprodukcjach miał bowiem bronić ludność przed nieoczekiwanym niebezpieczeństwem. Zatrzymując się jednak nad oryginałem pierwszej wersji z 1882 roku, należy podkreślić początek stosowania przez artystę techniki dywizjonizmu.

W pierwszym wrażeniu obraz wydaje się przytłaczający ze względu na formę i frontalność kompozycji, jednolitą paletę i przewidywalność zjawiska, jakim jest zachód słońca. Ale jeśli zatrzymać się chwilkę dłużej i dać się ponieść oglądanym barwom, można spotkać się z niewysłowionym wymiarem ciszy i pokoju, jakie niesie obraz. Blask zachodzącego słońca rozprzestrzenia się ponad wszystko. Wszystko jest przepełnione boską ciszą, jednością z przyrodą. Dzięki surowości kompozycji artysta-symbolista ukazuje motyw podróży życia od narodzin do śmierci, między wodą a niebem. Sfera koloru rozwija się koncentrycznie od słońca nadając przypadkowi aspekt kosmiczny.

Wystawę można oglądać do 25 kwietnia 2011, Fondation Beyeler, Bazylea, Szwajcaria.

Fot. 1.Giovanni Segantini, Południe w Alpach, 77,5 x 71,5 cm, 1891, olej na płótnie, Segantini Museum, St. Moritz, © foto flury, Inh., Alfred Lochau
2.Giovanni Segantini, Ave Maria na Jeziorem, 120 x 93 cm, 1886, olej na płótnie, Segantini Museum, St. Moritz, © foto flury, Inh., Alfred Lochau
Źródło: Fondation Beyeler, materiały praowe

Tatiana Iajgunovici

Podziel się

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /newartissimo/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *