National Gallery w Londynie prezentuje bardzo osobistą wystawę jednego z najbardziej wpływowych brytyjskich artystów – Richarda Hamiltona.
Richard Hamilton (1922-2011) zanany głównie jako jeden z prekursorów pop – artu, pracował nad tą wystawą prac przeznaczonych specjalnie dla National Gallery aż do śmierci we wrześniu 2011. Dzieła, które zostały zaprezentowane na ekspozycji pochodzą z późnego okresu twórczości artysty i nigdy dotąd nie były pokazywane.
Tuż przed śmiercią Hamilton pracował nad dużym obrazem inspirowanym opowiadaniem Honore de Balzaca “Le Chef-d’œuvre inconnu” („Nieznane arcydzieło”). Gdy artysta wiedział już, że nie zdoła ukończyć swojego obrazu postanowił, że wystawa w National Gallery zaprezentuje szkice do tej pracy w postaci wielkoformatowych grafik komputerowych dodatkowo malowanych przez artystę. Są to różne wariacje na temat jednego dzieła “Le Chef-d’oeuvre inconnu”– a painting in three parts’ („Nieznane arcydzieło – obraz w trzech częściach”).
Wiele z jego późniejszych prac odzwierciedla inspiracje dziełami Wielkich Mistrzów z kolekcji National Gallery. Wystawa śledzi kilka tematów twórczości artysty, na przykład: jego zainteresowanie perspektywą z jednym punktem zbiegu; przestrzenią i perspektywą w dziełach artystów renesansu; pionierskim używaniem dziedzinie komputera a także przedstawianiem motywu pięknej kobiety i namiętności.
Wystawa pokazuje także inspiracje Richarda Hamiltona sztuką Marcela Duchampa i jego najbardziej enigmatyczną pracą “Étant donnés”, która podobnie jak ostatnie dzieło Hamiltona stanowi zagadkę i skłania do wielu interpretacji.
National Gallery Londyn
10 października 2012 – 13 stycznia 2013
fot. www.nationalgallery.org.uk/
1. Richard Hamilton, Le Chef-d’oeuvre inconnu – a painting in three parts, 2011 (printed 2012). Epson inkjet on Hewlett-Packard RHesolution canvas, 112 x 176 cm
2. Richard Hamilton, Le Chef-d’oeuvre inconnu – a painting in three parts, 2011 (printed 2012). Epson inkjet on Hewlett-Packard RHesolution canvas, 112 x 176 cm
3. Richard Hamilton, The Passage of the Angel to the Virgin, 2007. Digital montage, Fuji/Oce LightJet on canvas, 120 x 168 cm
Alicja Wilczak
Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl