Kolejna odsłona kolekcji Grażyny Kulczyk w Galerii Art Stations w Starym Browarze w Poznaniu prezentuje niewielką część zbioru: dzieła z kręgu minimal artu oraz abstrakcji geometrycznej.”Nowy porządek” to opowieść o sztuce, która postanowiła w radykalny sposób narzucać porządek rzeczywistości, bądź odnajdywać go w niej.
Na wystawie można zobaczyć m.in. klasyczne prace Donalda Judda. Jedne z najcenniejszych obiektów w kolekcji Grażyny Kulczyk, dotychczas nieprezentowane, stają się punktem wyjścia i odniesienia dla wystawy pokazującej, jak tradycja minimal artu oraz abstrakcji geometrycznej była przywoływana i “przerabiana” w sztuce polskiej minionego półwiecza – aż do dnia dzisiejszego. Ekspozycja jest serią konfrontacji klasyków (Henryk Stażewski, Roman Opałka, Mikołaj Smoczyński, Mirosław Bałka, Koji Kamoji) z propozycjami młodszej generacji (m.in. Michał Budny, Agnieszka Kalinowska, Jarosław Fliciński, Katarzyna Przezwańska, Marzena Nowak, Małgorzata Szymankiewicz, Krystian “Truth” Czaplicki).
Podstawowym tematem minimal artu zawsze była relacja widza z przestrzenią, sposób, w jaki dzieło wpływa na postrzeganie sfery wokół niego. Nic dziwnego, że język minimalu zaczął artystom służyć do opowieści o ich przestrzeni intymnej. Doskonałym przykładem z kolekcji Grażyny Kulczyk jest rzeźba Mirosława Bałki, narracyjna, a zarazem minimalna realizacja na temat domu, miejsca wzrastania. Ten sam trop powraca z dużą regularnością w pracach młodszych artystów. Dom i przedmioty z niego zapamiętane to inspiracje dla Agnieszki Kalinowskiej czy Michała Budnego.
Kolejny wątek ekspozycji stanowi sztuka jako tymczasowy ślad pozostawiony przez artystę w zastanej przestrzeni, sposób na jej opanowanie, niekiedy nawet zagarnięcie. Do tego typu myślenia odnoszą się m.in. dokumentacje działań Mikołaja Smoczyńskiego. W młodszym pokoleniu podobną strategię kontynuują Jarosław Fliciński (jego technika pracy na ścianie wprost odwołuje się do oryginalnych projektów malarskich Smoczyńskiego) czy Truth.
Kuratorzy: Justyna Kowalska, Tomasz Plata, Michał Suchora.
Wystawa trwa od 29.09.2011 do 02.01.2012
Fot. Donald Judd, “Bez tytułu”, 1969, stal nierdzewna i plexiglass, 15,2 x 68,6 x 61 cm, fot. Kerry Ryan McFate, dzięki uprzejmości The Pace Gallery © VAGA, Z kolekcji Grażyny Kulczyk
Źródło: artstationsfoundation5050.com/pl
Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl