“Książę snów” Odilon Redon w Paryżu

images/stories/odilon redon la cellule dor 1892 ou 1893.jpg

Grand Palais w Paryżu trwa wyjątkowa wystawa poświęcona twórczości Odilona Redona. Została ona zorganizowana przez RMN, Musée d’Orsay, Musée Fabre ze znakomitego miasta Montpellier, oraz za szczególnym wsparciem francuskiej Biblioteki Narodowej. 

Odilon Redon urodzony w Bordeaux 1840 roku, zmarł w Paryżu w roku 1916. Na przestrzeni dwóch stuleci jawił się jako mistrz tajemnicy i podświadomości w okresie, który skupiał się na rzeczywistości i obiektywizmie. Był jednym z dowodzących w świecie sztuki na przełomie XIX i XX wieku, a przede wszystkim kluczową postacią rodzącego się symbolizmu. Wyrażany on był szczególnie w pracach węglem i litografiach, podziwianych później pastelach i obrazach o wyraźnej dominacji koloru. Był wówczas uważany za jednego z prekursorów surrealizmu.

images/stories/odilon redon hommage  goya. album de six planches  w hodzie goi. album szecio planszowy 1885.jpg 

Wystawa w paryskiej Galerii Narodowej jest prawdziwym odkryciem tego artysty. Szereg ważnych wystaw poświęconych artyście w innych częściach świata (Chicago i Londynie, 1994; Frankfurt, 2007), ale po raz pierwszy w Paryżu od wystawy w Orangerie w 1956 roku zostaje przemyślanie zaprezentowana retrospektywa malarstwa Redon’a. Jest ona oparta na badaniach wielu niepublikowanych dokumentach, które rzucają nowe światło na dzieła Odilona.

images/stories/odilon redon pegas i w 1907 olej na tekturze 47x63cm otterlo kroller-muller museum.jpg

Dzieła mistrza tajemnicy prezentowane są w układzie chronologicznym, aby łatwiej można było prześledzić zmiany zachodzące w miarę upływu lat w jego twórczości – w stylu, technice i tematyce jego prac. U Redona, jak rzadko u którego z wielkich twórców, można te zmiany zobaczyć niezwykle wyraźnie: począwszy od czerni i cienia z początków swej artystycznej kariery, a skończywszy na istnej orgii kolorów i światła – po osiągnięciu pięćdziesięciu lat życia. Niemniej jednak tak wyraźnie przemiany w twórczości artysty ani na moment nie pomaga zrozumieć ich genezy: nie sposób do dzisiaj odpowiedzieć, dlaczego ten mężczyzna tak nagle wtedy się zmienił?

Odpowiedzi na powyższe pytanie, pomimo dociekliwych badań, nie znaleźli nawet najwięksi admiratorzy sztuki Redona: Pierre Bonnard, Jean-Édouard Vuillard, Henri Matisse i całe zacne grono fowistów. Jak wydaje się również nigdy nie może być pewne, co czego jest przyczyną, a co skutkiem czegoś w naszym życiu zupełnie jeszcze innego. Nie wykluczone, że może każdy z widzów znajdzie własną na to pytanie odpowiedź, na swój własny użytek: na swój własny obraz i podobieństwo królestwa swego nieodgadnionego ducha.

Wystawa potrwa do 20 czerwca 2011 roku, Grand Palais, Galeria Narodowa, Paryż

Fot.1. Odilon Redon, La Cellule d’Or: “Złoty cel”, 1892/1893, © The British Museum, Londres, Dist Rmn / The Trustees of the British Museum
Fot.2. Odilon Redon, Hommage à Goya: Bagienny kwiat z ludzką głową, 1885, 27,5 x 20,5 cm, litografia, Bibliotek Narodowa w Paryżu
Fot.3. Odilon Redon, Pegas i wąż, 1907, olej na tekturze, 47x63cm, © coll. Kröller-Müller Museum, Otterlo
Źródło: www.rmn.fr

Tatiana Iajgunovici

Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl

alt

Podziel się

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /newartissimo/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *