Piotr Uklański w Zachęcie

uklaski 1

W Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki trwa przeglądowa wystawa twórczości Piotra Uklańskiego – jednego z najbardziej znanych i kontrowersyjnych współczesnych polskich artystów.

Zaprezentowana w 2000 roku w Zachęcie wystawa „Naziści”, przedstawiająca wizerunki aktorów, którzy wcielili się w różnych filmach w role nazistów, stała się przyczyną głośnego skandalu. Medialny rozgłos wokół wystawy wpłynął jednak znacznie na wzrost popularności artysty nie tylko w Polsce, ale także poza jej granicami. W 2006 roku praca „Naziści” Piotra Uklańskiego została sprzedana na aukcji w Phillips de Pury & Company za 568 tysięcy funtów. Jednocześnie stała się na pewien czas najdroższą pracą polskiego artysty współczesnego (rekord został pobity w 2010 roku, gdy trzy obrazy Romana Opałki sprzedano na aukcji za ponad 713 tysięcy funtów).

Budząca sprzeciwy w 2000 roku instalacja Piotra Uklańskiego „Naziści” została zaprezentowana po 12 latach ponownie w Zachęcie, tym razem jednak w zupełnie innej aranżacji. Autorem koncepcji wizualnej wystawy w Zachęcie jest sam artysta. Postanowił on połączyć wiele swoich prac w rodzaj dzieła totalnego. Wystawa o tytule „Czterdzieści i cztery”, to niekonwencjonalne ujęcie wystawy przekrojowej. Tak na przykład w jednej sali zestawione zostały razem jako instalacja pt. „Polska Über Alles” fotografie („Naziści”) i “Dance Floor” (1996). W skład wystawy wchodzą także nowe prace, w tym monumentalna tkanina „Bez tytułu (Rozwarte)”, 2012, cykl fotografii „Bez tytułu (Pornalikes)” 2002.

Uklański łączy w swoich pracach przyjemną formę z polemicznymi treściami. Czerpie inspiracje z kultury popularnej, używa znanych symboli, estetyki kiczu, prowokuje. Trwająca w Zachęcie wystawa podkreśla wszystkie te cechy twórczości Uklańskiego. Tytuł wystawy mówi o tym, ile lat kończy artysta – informacja świadomie egotyczna, będąca też odniesieniem do „kryzysu wieku średniego”. „Czterdzieści i cztery” jest także aluzją do słynnego poetyckiego proroctwa Adama Mickiewicza, zapowiadającego nadejście wskrzesiciela narodu. Wystawa ma prowokacyjny charakter, skupia, wszystkie kontrowersyjne tematy: polityka, patriotyzm, pornografia. Dziś już jednak prace Uklańskiego nie wzbudzają tylu kontrowersji, w porównaniu do protestów, które towarzyszyły wystawie w Zachęcie 2000 roku.

Alicja Wilczak

Wystawa potrwa do 17 lutego 2013
www.zacheta.art.pl

Fot. źródło: www.zacheta.art.pl
1. Piotr Uklański, Bez tytułu (Polska Über Alles), Czterdzieści i cztery, widok ekspozycji, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, 2012, fot. Marek Krzyżanek, Agencja Medium
2.Piotr Uklański, (Star gazer), 2012, Bez tytułu (Głęboka czerwień), 2012, Bez tytułu (Stężenie pośmiertne), 2012, fot. Mateusz Sadowski, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, 2012

Udostępnij

Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl

alt

Podziel się

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /newartissimo/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *