Hiszpańskie muzeum inauguruje rok 2014 wystawą poświęconą kluczowej postaci dla rozwoju malarstwa. Paul Cézanne (1839 – 1906), uważany jest za ojca nowoczesnej sztuki. Wystawa bada związek między dwoma ulubionymi tematami malarza – pejzażem i martwą naturą.
Cézanne był artystą, który konsekwentnie trzymał się ustalonych zasad i motywów. Tak jak impresjoniści malował pejzaże w plenerze, ale w odróżnieniu od nich nie przedstawiał ulotnych wrażeń, różnic między porami dnia i roku. Przedstawione w jego krajobrazach elementy natury rozmieszczone są w sposób podobny do scenografii. W przeciwieństwie do tego, w martwych naturach artysta uwzględniał zmiany i dynamikę charakterystyczną dla natury. Ukazane obiekty, które zwykle ustawione są stabilnie, opierają się o siebie w niepewnej równowadze.
Artysta przestał traktować obraz tylko jako sposób przedstawiania świata i postrzegał go jako proces analitycznego poznawania struktury rzeczywistości, dla której nic nie było bardziej odpowiednie niż martwa natura.
Stopniowa analiza prowadziła malarza do wniosku, że doświadczanie barw i światła jest nieuchwytne, przez co elementy przedstawienia tracą swoje kontury. Przestrzeń perspektywiczna gubi swoją logiczną ciągłość. W wyniku tej obserwacji została przez niego odrzucona perspektywa zbieżna, światłocieniowy modelunek na rzecz ujmowania perspektywy z różnych punktów widzenia. Ten sposób myślenia zainspirował później kubistów.
Cézanne większość życia spędził w rodzinnym mieście Aix-en-Provence w izolacji od głównych nurtów nowoczesnej sztuki. Dopiero wystawa zorganizowana w 1895 roku przez marszanda Ambroise’a Vollarda wzbudziła zainteresowanie jego twórczością, głównie młodych malarzy, którzy uznali go za swego patrona. Prawdziwy sukces osiągnął jednak dopiero po pośmiertnej wystawie w Salonie Jesiennym w 1907 r., gdy uznano go za patrona sztuki nowoczesnej.
„Cézanne Site/Non-Site”
Museo Thyssen Bornemisza
04.02.- 18.05.2014
www.museothyssen.org
1. Paul Cézanne, Portret chłopa, 1905-6 r., Museo Thyssen Bornemisza
2. Paul Cézanne, Butelka, karafka, dzbanek i cytryny, 1902-6 r., Museo Thyssen Bornemisza
Alicja Wilczak
Mecenasem portalu artissimo.pl jest Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl