Nowa figuracja według Antoniego Fałata

A. Fałat, Córka króla Komomobo, www.napiorkowska.pl

Antoni Fałat Studiował w warszawskiej ASP. Uzyskał dyplom z wyróżnieniem w 1969r. w pracowni profesora Aleksandra Kobzdeja. Uprawia głównie malarstwo, ale także rysunek, grafikę użytkową i tkaninę artystyczną. Upodobał sobie szczególnie jeden temat w swojej twórczości – człowieka. „Malarstwo Antoniego Fałata jest niezwykle oryginalne i wysublimowane (…). Postacie spoglądające jak ze starej fotografii zapraszają nas w sentymentalną podróż do czasów naszych przodków”. [Julia Fałat]

Bohaterami obrazów Antoniego Fałata są najczęściej osoby z najbliższego otoczenia („Babcia Kamila” – 1971), choć występują i postaci historyczne („Sułkowski” – 1972). Artysta czerpie swe inspiracje ze starych fotografii utrzymanych w nieco sentymentalnym nastroju. Smutne spojrzenie i poważny wyraz twarzy będący symbolem dramatu istnienia wzbudza w odbiorcy sympatię. Artysta często posługuje się kontrastami oraz eliminuje nadmiar szczegółów. Zabiegi te podkreślają i wydobywają na pierwszy plan to, co nieszczere i sztuczne. W taki sposób sztuka staje się obnażeniem wszystkiego tego, co nieprawdziwe. Fałat zdejmuje maski z człowieka, wyklarowując prawdę o nim.

A. Fałat, Rozmowa, www.napiorkowska.pl

Płaszczyznowość figury ludzkiej, deformacja oraz rezygnacja z dynamicznych układów na rzecz akcentowania statyczności pozy to te pierwiastki, które eksponują ową prawdę. Oszczędna paleta barwna – z przewagą czerni i bieli czasem urozmaicona ultramaryną lub odcieniami zieleni potęguje wrażenie fotograficznych ujęć. Człowiek portretowany przez Antoniego Fałata to głownie człowiek pozbawiony indywidualności, wszelkich rysów psychologicznych. Umieszczany jest w przestrzeni zdominowanej przez lęk i negatywne emocje. Nadaje to jego twórczości nad wyraz osobliwy ton. Atmosfera, w której zatopione są portretowane postaci sprzyja kontemplacji. Obrazy Fałata stają się podróżą sentymentalną w głąb siebie. Utrzymane w ciemnej tonacji, pozbawione barwnych elementów zyskują jeszcze większą wyjątkowość. Prawda o człowieku przemawia przez nie jeszcze bardziej. „Nie istnieje nic takiego, czego by sztuka nie mogła wyrazić” [Oscar Wilde] – jakże autentyczna to sentencja w kontekście prac Antoniego Fałata!

Artysta swoje prace prezentował na licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych m.in. w Warszawie, Białymstoku, Płocku, Paryżu, Düsseldorfie, Utrechcie, Hamburgu, Sapporo.

Paulina Babiak

Antoni Fałat, Dziewczynka, www.napiorkowska.pl

Fot. 1 Antoni Fałat, „Córka boga Komomobo”, Kolekcja Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
Fot. 2 Antoni Fałat, „Rozmowa”, Kolekcja Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
Fot. 3 Antoni Fałat, „Dziewczynka”, Kolekcja Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej

www.napiorkowska.pl

Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl

alt

Podziel się

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /newartissimo/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *