Whitney Museum of American Art’s na Manhattanie przygotowało wystawę “Signs & Symbols” przedstawiającą sztukę amerykańską od połowy lat 40. do końca 50. minionego wieku.
Okres powojenny, który obrazuje wystawa, jest zazwyczaj utożsamiany z abstrakcją nowojorskiej szkoły malarstwa, z wyselekcjonowaną grupą abstrakcyjnych ekspresjonistów, z ich dużymi płótnami i techniką malarską. Łatwo przeoczyć innych artystów z całego kraju tworzących w tym czasie. Kolekcja Whitney zawiera wyjątkowo bogaty i różnorodny zbiór abstrakcji, figuratywnych znaków i symboli.
Na wystawie w Whitney zobaczymy twórczość sztandarowych przedstawicieli abstrakcyjnego ekspresjonizmu, jak Jackson Pollock, Adolph Gottlieb, Lee Krasner, Franz Kline i Mark Rothko. Ekspozycja ukazuje też co ważne – dzieła artystów mniej związanych z tym nurtem, na przykład William Baziotes, Ivana Le Lorraine Albrighta, Willa Barneta, Richarda Pousette-Darta, Richarda Stankiewicza, Marka Tobeya i Bradleya Walker Tomlina.
Pośród wystawionych prac znajduje się rzeźba “Kabuki Dancer” z 1954 roku, autorstwa urodzonego w Filadelfii Amerykanina polskiego pochodzenia, Richarda Stankiewicza (1922-1983). Jest on zaliczany do najwybitniejszych rzeźbiarzy w USA. Prace artysty powstawały z metalowych odpadów: śrubek, stalowych prętów, części samochodowych silników itp. Stali i żelaza użył także tworząc “Kabuki Dancer”. Rzeźba ukazująca mistrzowski talent Stankiewicza do łączenia zardzewiałych elementów metalowych może być postrzegana jako komentarz do społeczeństwa technologicznego.
Kuratorem wystawy Signs & Symbols jest Donna De Salvo. Współpraca: Jane Panetta
Wystawę można oglądać do 28 października.
Katarzyna Kucharska
źródło: http://whitney.org/Exhibitions/SignsAndSymbols, http://www.nytimes.com/2012/07/27/arts/design/signs-symbols-and-oskar-fischinger-at-whitney-museum.html
fot. 1. Adolph Gottlieb (1903–1974), Vigil, 1948. Oil on canvas, 36 × 48 in. (91.4 × 121.9 cm). Whitney Museum of American Art, New York; purchase 49.2. Art © Adolph and Esther Gottlieb Foundation / Licensed by VAGA, New York, NY
fot. 2. “The Beach” (1955), William Baziotes, Signs & Symbols, Whitney Museum of American Art.
Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl