Max Liebermann Pionier Modernizmu

alt

Jeszcze do jedenastego września w Kunst-und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland w Bonn oglądać można retrospektywę twórczości jednego z najbardziej znaczących niemieckich twórców przełomu XIX i XX wieku. Wystawa zaaranżowana chronologicznie prezentuje około 100 obrazów i rysunków Liebermanna z różnych etapów jego twórczości.

Max Liebermann, niemiecki malarz i grafik, przedstawiciel realizmu, impresjonizmu i współzałożyciel Secesji Berlińskiej. Liebermann urodził się w 1847 roku w Berlinie w rodzinie intelektualistów o zainteresowaniach artystycznych. Studiował filozofię na Uniwersytecie Berlińskim jednocześnie pobierając lekcje u cenionego malarza scen jeździeckich i polowań Carla Steffecka. W 1868 studiował na Akademii sztuk Pięknych w Weimarze. Początkowo tworzył akwaforty, malował pejzaże, sceny religijne i rodzajowe w sposób realistyczny, stosując ciemną kolorystykę. To właśnie z tego okresu pochodzi słynny obraz artysty Dwunastoletni Jezus w świątyni, który w 1879 roku na Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Monachium wywołał skandal wśród odbiorców, zmuszając tym samym artystę do przemalowania dzieła.

W latach 1873-1878 odwiedził Paryż gdzie poznał Gustawa Couberta i Milleta. Wprowadził wtedy impresjonistyczne akcenty do swojego malarstwa, znacznie rozjaśniając dotąd stosowaną paletę. W międzyczasie odbył podróż naukową do Holandii gdzie zafascynowany holenderską grafiką wznowił pracę nad akwafortą. W 1905 roku zamieszkał w domu w Wannsee skąd pochodzą liczne dzieła o motywach ogrodowych i pejzażowych. Max Liebermann wprowadził do niemieckiej sztuki nowe trendy i innowacje techniczne. Mimo wielu wpływów zachował swój tak indywidualny styl widoczny wyraźnie w przekroju jego prac. Tym którzy do Bonn dotrzeć nie mogą proponuję zajrzeć do Muzeum Narodowego w Warszawie, które w swojej kolekcji posiada zbiór rysunków i rycin Maxa Liebermanna, również pozwalających na prześledzenie rozwoju artysty na najwyższej klasy przykładach w dziedzinie rysunku i grafiki.

Daria Jawor

Źródło: www.kah-bonn.de Fot.Max Liebermann, In den Zelten, 1900, Hamburg, Hamburger Kunsthalle © bpk ׀ Hamburger Kunsthalle ׀ Elke Walford

Materiały pochodzą od organizatora.

Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl

alt

Podziel się

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /newartissimo/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *