Kazimierz Malewicz w Tate Modern

aamalevich4


W Tate Modern w Londynie trwa wystawa poświęcona jednemu z najbardziej wpływowych rosyjskich artystów, twórcy suprematyzmu Kazimierzowi Malewiczowi. Wystawa potrwa do 26 października 2014 i jest ona pierwszą od ponad trzydziestu lat retrospekcją twórczości Malewicza. Gromadząc dzieła z Rosji, Stanów Zjednoczonych i Europy, ekspozycja koncentruje się przede wszystkim na rewolucyjnych ideach i koncepcjach artysty oraz wpływie jego sztuki na rosyjską awangardę.

Począwszy od wczesnych realistycznych obrazów rosyjskich krajobrazów, pracowników rolnych i scen religijnych, wystawa w Tate Modern zabiera nas w podróż przez przekrój twórczości Malewicza, kierując nas ku jego malarstwu abstrakcyjnemu, czasowej rezygnacji z malowania na rzecz nauczania i pisania oraz późniejszego odejścia od abstrakcjonizmu i próby powrotu do malowania pejzaży i sztuki figuratywnej, po tym jak w 1930 roku został aresztowany, znalazł się na liście artystów niepożądanych przez władzę radziecką. Łącząc obrazy, rzeźby oraz bezprecedensową kolekcję rysunków przedstawiony zostaje pełny i wiarygodny obraz kariery i życia artysty.


Kazimierz Malewicz (1879-1935) najstarszy z 14 dzieci, rosyjski malarz polskiego pochodzenia urodzony w Kijowie, jest przede wszystkim kojarzony z jednym ze swoich najsłynniejszych dzieł – Czarnym kwadratem na białym tle, który został okrzyknięty kultową ikoną modernizmu. Obraz powstał w 1913 roku, jednak został zaprezentowany dopiero dwa lata później, w Petersburgu w ramach Ostatniej wystawy Futurystów: 0,10. Sam autor nazywał go później nagą ikoną swoich czasów – czasów niezwykle burzliwych i przełomowych, czasów I wojny światowej i rewolucji październikowej. Malewicz podkreślał wyższość czystego odczucia, koloru i formy, pozbawionej jakichkolwiek kontekstów politycznych czy społecznych i odwołując się do dominacji prostych figur geometrycznych nad wszechobecnym chaosem. Swoje obrazy malował zgodnie z głoszoną przez siebie ideą suprematyzmu, stanowiącego radykalną formę abstrakcjonizmu, z czasem tworząc prace o bardziej złożonej przestrzeni, wypełnione różnorodnością geometrycznych figur i barw, aż w końcu osiągając suprematyzm bieli i granice obrazu w namalowanym w 1918 roku Białym kwadracie na białym tle.


Oprócz znanych prac odzwierciedlających przełomowe idee Malewicza, wystawa przedstawia także mniej znane dzieła artysty z początków i końców jego kariery, rzeźby, projekty oraz rzadko prezentowane grafiki i rysunki, pochodzące z prywatnych i muzealnych kolekcji z całego świata. Podkreślone zostaje również zaangażowanie twórcy w architekturę i teatr. Zwiedzający mają okazję zobaczyć m.in. projekty dekoracji i kostiumów, które artysta wykonał do awangardowej opery Zwycięstwo nad słońcem (1913), uważanej za manifest rosyjskich futurystów. Jednak, to co głównie rzuca się w oczy to obrazy, które nie obrazują i nie odzwierciedlają świata, lecz w swej oryginalności płynącej z czystego koloru i nieskończoności form, tworzą zupełnie nową przestrzeń ekspresji przepełnionej wolnością, do której artysta konsekwentnie dążył.

„Malevich – Revolutionary of Russian Art”
Do 26 października 2014
Tate Modern

Fot. Tate Modern
1.Kazimir Malevich, Suprematism, 1913. © State Tretyakov Gallery, Moscow
2.Kazimir Malevich, Black Square, 1915. © State Russian Museum, St Petersburg
3.Kazimir Malevich, Self Portrait, 1908-1910. © State Tretyakov Gallery, Moscow

Paulina Niewiadomska

Mecenasem portalu artissimo.pl jest Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl

alt

Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *