Jak zrobić ciekawą minę czyli wystawa w Luwrze

Luwr po raz pierwszy we Francji prezentuje monograficzną wystawę Franza Xavera Messerschmidta, niemieckiego rzeźbiarza, nowatora w rzeźbie portretowej XVIII wieku.

Wystawa cyklu rzeźb Messerschmidta “Charakterystyczne głowy” prezentuje trzydzieści popiersi wykonanych z metalu i alabastru. Rzeźby te ukazują wyraz subtelnej inżynierii odzwierciedlającej wiele aspektów napięć ludzkiej duszy. Artysta niczym nietrudzony, wnikliwy psycholog rozpatruje problematykę i specyfikę charakterystycznych elementów twarzy człowieka. Elementów jakimi, wywołane sytuacją, są mimika i grymas. Jakże znamienne, nieodzowne są znakiem porozumiewawczym w relacjach międzyludzkich. Jakże wiele mogą powiedzieć choć bezdźwięczne, przybierając jedynie charakterystyczny dla siebie kształt. Właśnie ów kształt, wyrażający przeróżne stany duszy, krzyczy najgłośniej.

images/stories/artykuly/lhomme renfrogn - 1771-1783 - albtre tachet - los angeles the j. paul getty museum 2008.4.jpg

Na wystawę w Luwrze złożyły się dzieła Messerschmidta z kolekcji światowej sławy muzeów, m.in. Belvedere w Wiedniu Lichtenstein, Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie, Metropolitan Museum of Art, New York, Paul Getty Museum w Los Angeles , Victoria & Albert Museum w Londynie oraz w prywatnych kolekcji, z myślą śledzenia ewolucji stylu nowatora w rzeźbie XVIII wieku, by zwrócić uwagę opinii publicznej na znaczenia estetyczne jego prac w dziejach sztuki. W dziejach sztuki, ale przede wszystkim w dziejach ludzkości, gdzie po dziś dzień w twarzach wyrażamy najszczęśliwszą radość, najmocniej rozdzierającą rozpacz, albo zwyczajne ziewanie zaskakująco rozpacz przypominające.

 

images/stories/artykuly/lartiste tel quil sest imagin en train de rire - 1777-1781 - tain - belgique collection particulire.jpg

images/stories/artykuly/lhomme qui bille - 1771-1781 - tain - budapest szpmvszeti mzeum 53.655.jpg

Wyraz twarzy człowieka bywa czasami niesamowity.
Kiedy coś przeżywa, albo coś właśnie mocnego przeżył.
Kiedy coś zobaczył, albo właśnie to widzi: na własne oczy.
Kiedy coś właśnie usłyszał, albo wciąż jeszcze to nieuchronnie słyszy.
Kiedy coś nagle zrozumiał – albo wciąż jeszcze niczego do końca nie rozumie.
Wtedy wyraz jego twarzy jest godny zapamiętania, być może nawet na zawsze.

Franz Xaver Messerschmidt (1736-1783) – niemiecki rzeźbiarz.
Urodzony w Szwabii, dzisiejszych Niemczech. Dorastał w Monachium w domu swojego wuja, rzeźbiarza Johanna Baptista Strauba, a później u drugiego wuja, także rzeźbiarza, Philipa Jakuba Strauba w Grazu. W 1755 roku rozpoczął studia w Wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Jakuba Shletterera. Przebywając w Wiedniu, wykonywał liczne zlecenia na dworze cesarskim, tj. głowy intelektualistów wiedeńskich w barokowym stylu. Niektóre z nich zachowały się do dziś.
Punktem zwrotnym w pracach Messerschmidta jest rok 1769 roku – częściowo pod wpływem krótkiej wycieczki do Rzymu. Wpływ miasta sprawia, że artysta zaczyna tworzyć w stylu klasycznym. Niemniej jednak w tym samym czasie powstaje, jako zaprzeczenie wszelkiego klasycyzmu, cykl nazywany “Charakterystyczne głowy”. W języku niemieckim Charakterkopfe – w dosłownym znaczeniu, popiersia odzwierciedlające ludzkie charaktery.
Jak przepuszczają krytycy ta seria prac była związana z rozwojem choroby psychicznej Messerschmidta. Za fakt przyjmuje się zwolnienie artysty z wydziału Akademii Wiedeńskiej. Jednak właśnie cykl “Charakterystycznych głów” został ostatecznie uznany za najwybitniejszą część kreatywnego dziedzictwa Messerschmidta. 28 stycznia 2005 jedno popiersi z tej serii zostało sprzedane na aukcji Sotheby’s za rekordową cenę 4 800 mln dolarów.

Wystawę można oglądać do 25 kwietnia 2011 roku, Luwr, Paryż, Francja.

Fot. 1. Franz Xaver Messerschmidt, Charakterystyczne głowy, 1839, litografia na papierze, Wiedeń, Österreichische Nationalbibliothek (D 104 796 Alt Mag.)
2. Franz Xaver Messerschmidt, Człowiek groźny, 1771-1783, cętkowany alabaster, Los Angeles, J. Muzeum Getty Paul
3. Franz Xaver Messerschmidt, Artysta, jako wyobrażenie śmiechu, 1777-1781, Pewter, Belgia, własność prywatna
4. Franz Xaver Messerschmidt, Człowiek ziewający, 1771-1781, Pewter, Budapeszt, Muzeum Szépmûvészeti
Źródło: Musée du Louvre

Tatiana Iajgunovici

 

Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
Blog Justyny Napiórkowskiej ( Blog Roku 2010 w dziedzinie kultury)

 

 

 

 

 

 

 

Podziel się

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /newartissimo/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *