„Inna strona księżyca” – artystki awangardy

Katarzyna Kobro, Kompozycja przestrzenna,1929

Wystawa w düsseldorfskim K20 prezentuje 230 prac autorstwa ośmiu artystek, które w latach 20. i 30. XX wieku wywarły znaczący wpływ na awangardę europejską. Wśród nich jest Katarzyna Kobro – najwybitniejsza przedstawicielka nurtu konstruktywistycznego w sztuce polskiej okresu międzywojennego.

Obok Kobro na wystawie znalazły się: Claude Cahun, Dora Maar, Sonia Delaunay, Florence Henri, Hannah Höch, Sophie Taeuber-Arp i Germaine Dulac. Ich twórcza aktywność obejmowała różnorodne kierunki estetyczne – od dadaizmu przez konstruktywizm aż po surrealizm. Posługiwały się różnymi środkami artystycznymi, tworząc obrazy, fotografie, kolaże, filmy i rzeźby. Na ekspozycji przygotowanej przez Kunstsammlung NRW Düsseldorf we współpracy z Louisiana Museum of Modern Art (Dania) można po raz pierwszy prześledzić życie i twórczość tych artystek zestawione razem.

Wystawa pokazuje, w jakim stopniu twórczość pionierek awangardy, przyczyniła się do powstania nowego stylu w sztuce. Jedną z takich prekursorek była bez wątpienia Sophie Taeuber-Arp (1889-1943). W swojej twórczości łączyła dadaizm i geometryczną abstrakcję, sięgając także do surrealizmu. Była jedną z pierwszych popularyzatorek awangardy, a pomogły jej w tym otwarta na świat osobowość i doświadczenie współpracowniczki francusko-amerykańskiego czasopisma “Plastique”.

Hanna Höch

Do kręgu wpływowych artystek należała również Hannah Höch (1889-1978), której kolaże wyznaczają początki berlińskiego dadaizmu. Z kolei Sonia Delaunay (1885-1979) przygotowała grunt pod czyste malarstwo i zrewolucjonizowała przemysł mody, tworząc własną, rozpoznawalną markę. Dora Maar (1907-1997) i Claude Cahun (1894-1954), uważane są z kolei za najbardziej radykalne przedstawicielki wczesnego surrealizmu.

Katarzyna Kobro (1898-1951) utrzymywała kontakty z najbardziej znaczącymi przedstawicielami awangardy rosyjskiej – Kazimierzem Malewiczem, Eliezerem Lisickim (El Lissitzkym) i Aleksandrem Rodczenką. Komponowała rzeźby z gotowych części metalowych, drewna, korka, włókna szklanego. Zestawiała przestrzenne formy o różnych kształtach, objętości, strukturze materii, łącząc elementy statyczne z ruchomymi – podwieszanymi lub częściowo stabilizowanymi, drgającymi pod wpływem impulsu. Kilka takich rzeźb można oglądać w K20.

Kuratorka: Susanne Meyer-Büser.

Sonia Delaunay

Wystawa trwa do 15 stycznia 2012.

Fot. 1. Katarzyna Kobro, Kompozycja przestrzenna 4, 1929, stal, farba olejna, 40 x 64 x 40 cm. Muzeum Sztuki w Łodzi
Fot. 2. Hannah Höch, Siebenmeilenstiefel, 1934, Hamburger Kunsthalle
Fot. 3. Sonia Delaunay, Flamencosänger, 1915

Źródło: www.kunstsammlung.de

Materiały pochodzą od organizatora.

Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl

alt

Podziel się

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /newartissimo/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *