Édouard Manet – portretowanie życia

e. manet kolej elazna 1872-1873

Wystawa „Manet. Portraying Life” w Royal Academy of Arts w Londynie jest pierwszą wystawą retrospektywną poświęcona twórczości portretowej Édouarda Maneta.

Zainteresowanie Maneta portretem nigdy nie zostało zbadane w formie wystawy, mimo to portrety stanowią około połowę jego dorobku artystycznego. Édouard Manet uznany przez historię jako heroiczny modernista, który łamał zasady wyznaczane przez francuską akademię, mniej znany jest jako portrecista. Malarz czerpiąc ze źródeł tradycji potrafił połączyć ją z elementami współczesności, przez co zyskał miano malarza życia współczesnego.

Wystawa składa się z ponad 50 prac wśród nich są obrazy najczęściej portretowanej przez malarza osoby – jego żony Suzanne Leenhoff, a także Antonina Prousta, Emila Zoli i Stéphana Mallarmégo oraz sceny z życia codziennego, które ujawniają jego nowoczesne podejście do portretu. Zamawiane portrety mówią zwykle więcej o idei i artystycznej modzie epoki, niż o samym artyście. Malarz jednak sam wybierał swoich modeli, przedstawiał ich w wymyślonej przez siebie, bardziej swobodnej pozie.

Chociaż Manet otwarcie nawiązywał do tradycji wielkich mistrzów, jego malarstwo spotykało się z krytyką tradycjonalistów. Artysta w odróżnieniu od akademików, którzy powielali stare wzory bez inwencji, traktował tradycję, jako pretekst do przedstawienia nowatorskich rozwiązań i uwspółcześniania tradycji. Manet szokował, ponieważ zerwał z konwencjonalnym malowaniem alegorii i starał się przedstawić to, co widzi. Dlatego tak wielkie oburzenie wzbudził słynny obraz „Olimpia” (1863 r.), w którym przyjęta konwencja przedstawienia aktu została złamana przez ukazanie realnej, rozpoznawanej przez ówczesnych widzów postaci – Victorine Meurent.

Kontrowersje budziło nie tylko to, co przedstawiał artysta, ale także jego sposób malowania. Artysta nakładał farby metodą alla prima, czyli bezpośrednio na zaprawie, co dawało bardziej ekspresyjny efekt, odmienny od starannie wykończonego przez akademików obrazu. W obrazie „Koncert w ogrodzie Tuilleries” 1862 r. – nazwanym często pierwszym obrazem impresjonistycznym, ze względu na technikę malarską oraz temat zaczerpnięty z życia, artysta sportretował wielu przyjaciół i znanych artystów m.in. Charlesa Baudelaire’a, Jacquesa Offenbacha a także samego siebie.

Alicja Wilczak

Royal Academy of Arts Londyn
26 stycznia – 14 kwietnia 2013

www.royalacademy.org.uk

1. Edouard Manet, Kolej żelazna, 1872-73.
2. Edouard Manet, Berta Morisot w czarnym kapeluszu i bukietem fiołków, 1873 r.
3. Edouard Manet, Koncert w ogrodzie Tuilleries, 1862 r.

Udostępnij

Artykuł przygotowany we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl

alt

Podziel się

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /newartissimo/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *