Jak malarstwo ma sprostać współczesności?
Paul Delaroche już w XIX wieku zapowiedział koniec malarstwa. Był to nietrafiony osąd. XX wiek otworzył szereg kolejnych awangard, niekiedy bardzo twórczo wykorzystujących tradycyjne medium. Współczesność jednak stara się wciąż podważać zasadność malarstwa, zarzucając mu brak adekwatności do problemów świata, jak i wobec odbiorców, coraz bardziej przyzwyczajanych do interaktywności.
Wedle racjonalnego rachunku, czas malarstwa minął. Jednak im bardziej nowoczesność narzuca ciągły nadmiar wrażeń, tym bardziej budzi w człowieku tęsknotę za robinsonadą, oderwaniem od nieustannego wiru i powrotem do korzeni. Albo po prostu poszukiwaniem wewnętrznej ciszy. Codzienność odrywa nas od poczucia egzystencjalnych lęków i tęsknot. Od głębokich emocji.
Ale czy można porzucić tę wrażliwość, która przecież definiuje nasze człowieczeństwo? Wyzwaniem dla malarza, w tych okolicznościach, jest szukanie dróg powrotnych do ludzkiej duszy. Duszy we współczesności wywłaszczonej i oderwanej od swojej ziemi. Do głębi człowieczeństwa. Do prawdy o człowieku. To wobec tego wyzwania staje według mnie w swoim malarstwie Antoni Fałat. To malarstwo, którego formalną stronę określił już dawno sam Autor, mówiąc o odrywaniu formy od płaszczyzny. Treścią jest ciągłe pragnienie zbudowania własnej wersji Arkadii. Najczęściej straceńcze, od początku skazane na niepowodzenie.
W miejscu Arkadii pojawia się brak, pustka, niezaspokojenie. Nostalgia i tęsknota. To tą tęsknotą podszyte jest to malarstwo. To tak wiele, do pomieszczenia w materialnej formie obrazu. I w tym tkwi moc obrazów Antoniego Fałata.
Justyna Napiórkowska
ANTONI FAŁAT urodził się w 1942 roku. Ukończył malarstwo w ASP w Warszawie ( dyplom w 1969) w pracowni prof. Kobzdeja. W latach 70. założył grupę Aut (Aut pictura aut nihil) pod hasłem „polska figuracja, polski styl, polska egzotyka”. Był inicjatorem powstania ruchu artystycznego O Poprawę. W 1972 roku Antoni Fałat przedstawił swoje malarskie credo Ratio quam vis. Od 1992 roku twórca i rektor Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Dzieła Antoniego Fałata znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Gdańsku, w Zachęcie, a także w Muzeum w Gandawie, Muzeum Puszkina oraz w Instytucie Sztuki w Moskwie. Od wielu lat współpracuje z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej.
ANTONI FAŁAT – BEZSENNOŚĆ – WYSTAWA MALARSTWA
Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
Adres: ul. Świętokrzyska 32, Warszawa
Wernisaż: 10 maja 2016 o godz. 19:00
NOC MUZEÓW: 14 maja 2016 , 20-24.00
Wystawa: 10 – 24 maja 2016
Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej www.napiorkowska.pl